OBJAZDOWA „ETIUDA & ANIMA 2006”

W  dniach 20-21 marca  studenci Animacji Społeczno – Kulturalnej cieszyńskiego Wydziału Etnologii i  Nauk o Edukacji zapraszają  na cykl spotkań z najlepszymi etiudami filmowymi i animacjami świata – obrazami nagrodzonymi podczas ubiegłorocznego XIII    Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Etiuda & Anima 2006”.

Festiwal „Etiuda & Anima ” organizowany jest w Krakowie od 1994 roku. Powstał, by popularyzować twórczość studentów kształcących się w artystycznych zawodach filmowych.  

W trakcie dwóch marcowych dni będzie można zobaczyć cztery pokazy podzielone na filmy nagrodzone i wyróżnione w konkursie „Etiuda” oraz „Anima”.

 Zapraszamy  do  obejrzenia  etiud studenckich z całego świata .

Pokazy  filmów odbędą się 20 i 21 marca w Centrum Konferencyjnym

 Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie przy ulicy Bielskiej 62 godz. 17.00

Wstęp 1 zł (jeden pokaz)


____________________________________________________________

Objazdowa Etiuda & Anima2006”

W tym roku program 
Objazdowej Etiudy & Animy obejmuje filmy nagrodzone oraz wyróżnione podczas festiwalu oraz zestawy z dwóch szkół szwajcarskich.

Blok I:
Filmy nagrodzone pozaregulaminowo oraz Nagroda Specjalna dla najlepszej europejskiej szkoły filmowej (95')

Nagroda Specjalna dla najlepszej europejskiej szkoły filmowej - „Złoty Dinozaur” dla Hamburg Media School (Niemcy)-  za bogaty i różnorodny gatunkowo zestaw filmów zgłoszonych przez szkołę do konkursu

INDEKS DOW JANE (Dow Jane Index), reż. Alex Schmidt, Niemcy, 2005, 12'20'

Czy porady damskiego pisma mogą pomóc realnej kobiecie zdobyć miłość?

JONAS I MORZE (Jonas am Meer), reż. Michael Sommer, Niemcy, 2005, 9’16’’

Śmierć młodszej siostry pogrąża świat Jonasa w chaosie. Matka przestaje odpowiadać na jego miłość, a on sam powoli uczy się, czym jest strata ukochanej osoby.

CHIŃCZYK NA WYNOS (Chinese Take Away), reż. Felix Binder, Niemcy, 2005, 11’20’’

Anna chciała tylko zjeść pyszną chińską potrawę… Traf chciał jednak, że uratowała życie kucharzowi, który odtąd nie odstępuje jej na krok, próbując spełnić każde jej życzenie.

ST. PAULI NA ZAWSZE (Der Geist von St. Pauli), reż. Michael Sommer, Niemcy, 2005, 7'30''

Gdzie może być upragnione miejsce spoczynku zapalonego kibica?

DZIECIĘCA ZABAWA (Ein kinderspiel), reż. Claudia Lehmann, 2005, 7’50’’

 

Starania o dziecko potrafią być dla młodej pary prawdziwą mordęgą. Na szczęście kobieta ma plan, zakładający pewne urozmaicenie. Wychodzi do miasta i rozpoczyna poszukiwania przyszłego tatusia…

DOM (Heim), rez. Marc Brummund, Niemcy, 2005, 6'10''

Smutna historia śledztwa prowadzonego przez pewnego staruszka...

KONTRABAS (Bass in Contra), reż. Alex Schimdt, niemcy, 2005, 6'54''

Do czego jest zdolny zakochany kontrabas? Przekonajcie się sami!

Nagroda Dyrektora Artystycznego Festiwalu WIELKI NIEDOCENIONY
"PRETUL INOCENTEI" (Cena niewinności), reż. Geanina Grigoras   UNATC w Bukareszcie, Rumunia, 2005, 15'

Rodzina z zapadłej rumuńskiej wsi negocjuje sprzedaż własnej córki – małej dziewczynki o ufnym spojrzeniu, która nie wie, że jej przyszłość ma właśnie się załamać.

Nagroda Jury Studenckiego oraz Publiczności:
"MIASTO UCIECZKI", reż. Wojciech Kasperski, PWSTViT w Łodzi, Polska, 2006, 18'

Łódź: miasto fabryk i chuliganów. Tomek – zagorzały kibic – stawia świtu ultimatum: albo jego drużyna zostanie w pierwszej lidze, albo on sam wymierzy rzeczywistości sprawiedliwość zabijając człowieka.

 

Blok II:
Filmy nagrodzone (129')
przez Jury w składzie: Jerzy Stuhr (Przewodniczący), Aleksandra Myszak, Mara Nicolescu, Adam Garbicz, Leszek Dawid

Grand Prix „Złoty Dinozaur”:
SMUTNO” („A TOUCH OF SADNESS”) reż. Nicola Mills z The National Film & Television School (Wielka Brytania), 2005, 19'17''

Po zerwaniu ze swoim chłopakiem młoda dziewczyna wraca do domu swojego ojca, tylko po to, by odkryć, że czuje do niego więcej, niż powinna.

Srebrny Dinozaur”:
CUD” („THE MIRACLE”, „NES”) reż. Evgeny Ruman z Tel Aviv University (Izrael), 2006, 27'

Od tragicznej śmierci żony Walerego minęło już osiem lat. Samotnie wychowujący syna mężczyzna postanawia pokazać mu rodzinną Rosję. Podczas zbierania pieniędzy na tą wyprawę zdarzy się coś, co odmieni życie bohatera…

Brązowy Dinozaur”:
WSZYSTKO SIĘ UŁOŻY” („EVERYTHING WILL BE FINE”) reż. Jakub Stożek z WRiTV Uniwersytet Śląski w Katowicach (Polska), 2006, 20'30''

Obserwacja życia kilku dziewczyn mieszkających w jednym z żeńskich domów poprawczych. Każda z bohaterek przygotowuje się właśnie do wyjścia na wolność...W ekstremalnie trudnych i przeciwnych warunkach reżyser znalazł nadzieję i wiarę w człowieka.

Jury postanowiło także przyznać następujące Dyplomy Honorowe:

KURZ” („DUST”, „IL POLVERE“) reż. Caterina Carone ze szkoły ZELIG (Włochy), 2006, 29'19'

Kolekcjonerstwo jest chorobą”, powiada bohater tego dokumentalnego portretu – oczywiście sam będący kolekcjonerem. Jego dziwaczny sklep wypełniają po brzegi najróżniejsze bibeloty, uratowane przed wyrzuceniem i zapomnieniem.

CHŁOPCY” („MALCZISZKI”, „THE YOUNGSTERS”) reż. Aleksander Gabrilian z VGIK w Moskwie (Rosja), 2006, 9'55'

Ilustrowany zdjęciami dokumentalnymi pamiętnik młodego rosyjskiego chłopca wysłanego na wojnę w Czeczenii. Niedojrzałość zderza się ze śmiercią i zezwierzęceniem, pozostawiając rany, które nie zagoją się już nigdy.

 

PRZELOTNE SPOJRZENIE” („QUICK VIEW”), reż. Matjaž Ivanišin z University of Ljubljana ­ Academy of Theatre, Radio, Film & Television (Słowenia), 2005, 23'

Trzy ludzkie losy splatają się w jednej opowieści: dziesięcioletni chłopiec trenujący przed turniejem tenisowym, przebywająca samotnie w swym mieszkaniu kobieta i dwudziestotrzyletnia Ana zmagająca się z nietolerancją własnej rodziny.

Blok III:

Hochschule für Gestaltung und Kunst w Luzernie prezentuje (45')

Lucerna – miasto usytuowane nad brzegami malowniczego jeziora w szwajcarskich Alpach – jest miejscem, które każdy turysta chciałby odwiedzić. To także siedziba Hochschule für Gestaltung und Kunst Luzern ( HGKL ), małej i niezależnej uczelni wyższej. Szkoła liczy około 550 studentów, co jest idealną liczbą, by zaoferować bogatą ofertę zajęć fakultatywnych oraz wspierać rozwój indywidualności.

Szkoła Sztuki i Projektowania w Lucernie ma bogatą tradycję, która sięga 1876 r. i już to ma wpływ na jej renomę. Studenci Kursu Wideo uczą się pracy z dokumentem, sztuką video, esejami narracyjnymi i projektami multimedialnymi. Zajęcia te mają na celu takie wykształcenie uczniów, by zacieranie granic pomiędzy różnymi gatunkami było płynne i naturalne. Szkoła oferuje stopień licencjata w zakresie sztuki wideo, a na poziomie magisterskim współpracuje ze szwajcarskim projektem naukowym „Reseau Cinema”, który ma za zadanie szeroko pojętą wymianę międzyuczelnianą.

Kurs Animacji pojawił się później niż Kurs Wideo, jednak jako jedyny taki program studiów w Szwajcarii, zdołał wyrobić sobie renomę w stosunkowo krótkim czasie. Kurs ten obejmuje zarówno nauczanie kreatywne, jak i skupienie się na praktycznym wykorzystaniu pomysłów w pracy w technikach 2D i 3D. Szkoła oferuje stopień licencjata w Animacji. Studia magisterskie mają się rozpocząć w 2008 roku.

Dowodem wysokiego poziomu szkoły jest także uznanie dla jej studentów, wyrażające się w licznych festiwalowych nagrodach. Na przykład na ostatnim Festiwalu Filmowym w Solurze filmy nadesłane przez adeptów tej uczelni zostały nagrodzone w kategoriach krótkiego metrażu i animacji za najlepszy debiut.

CZOŁÓWKA HGKL/HGKL ANIMATION TRAILER, reż./dir.: Oliver Aemisegger , 2006, 40”
NO EMPTY SHEET, reż./dir.: Simon Eltz, 2004, 3’

LOSING IT, reż./dir.: Dustin Rees, 2005, 3’

ROUGH BOXES,  reż./dir.: Oliver Aemisegger, 2005, 3’

METAWALTZ, reż./dir.: Maja Gehrig, 2003, 2’

KICKER STICKER, reż./dir.: Marco Zizzi, 2004, 1’

2PS,  reż./dir.: Didi Fromherz, 2003, 4’

PO KOCIE/APRÉS LE CHAT, reż./dir.: Marina Rosset, 2005, 3’

WOLKENBRUCH, reż./dir.: Simon Eltz, 2005, 6’

THE COLLECTOR, reż./dir.: Marco Zizzi, 2005, 3’ 40”

BIAŁA NOC/UNE NUIT BLANCHEU, reż./dir.: Maja Gehrig, 2005, 9’ 15”

TRAILER GLASSTUNDE, reż./dir.: Giordano Canova, 2006, 30“

TRAILER DIE UNGLAUBLICHEN ABENTEUER DES RAUMSCHIFFS INFILTRATOR, EPISODE 42: IM KOPF, reż./dir.: Florian Amman, 2006, 30“

TRAILER HEIMSPIEL, reż./dir.: Nathalie Oestreicher, 2005, 30”

CEVAPCICI, reż./dir.: Jonas Meier, 2005, 3’ 42”

Blok IV:
Hochschule für Gestaltung und Kunst z Zurichu prezentuje (96')

Szkoła Sztuk Plastycznych i Projektowania w Zurichu (Hochschule für Gestaltung und Kunst Zürich - HGKZ) jest największym szwajcarskim uniwersytetem nauk stosowanych i sztuki. Dzięki profesjonalnej edukacji oraz artystycznym dokonaniom studentów reżyserii, kurs studiów filmowych nie tylko decyduje o randze Zurychu w dziedzinie działalności filmowej, ale także wnosi duży wkład w dynamiczny rozwój szwajcarskiego przemysłu filmowego.

Od 1992 r. szkoła edukuje młodych ludzi, ale także ambitnych dorosłych, których celem jest robienie swoich własnych filmów. Zdobywają oni solidne podstawy do pracy w przemyśle filmowym i telewizyjnym jako kompetentni twórcy filmowi. Nauka w niezbyt licznych klasach pozwala na eksperymenty i konstruktywną krytykę ze strony instruktorów i twórców filmowych, co decyduje o rozwoju ich indywidualnych zdolności. Co warto podkreślić, całe wyposażenie do pracy artystycznej jest stale dostępne dla studentów. Pomaga im to w zdobywaniu technicznej wiedzy, niezbędnej przy realizacji filmu.

Kurs kończy się realizacją filmu, w którym studenci muszą zademonstrować znajomość języka filmowego, opanowanie rzemiosła oraz umiejętność pracy w grupie. W 2006 r. zostało wyprodukowanych około dwunastu filmów, które są wyświetlane na festiwalach na całym świecie, ale również w kinach i w telewizji.

Program studiów oferowany przez HGKZ nadąża za rozwojem kulturalnym i społecznym. W ostatnich latach kursy filmowe zorientowane są w większym stopniu na praktyczną stronę realizacji, również tak by dostosowywać się do wymogów europejskich. W 2005 r. został uruchomiony program naukowy, który dostarcza studentom podstaw teorii dźwięku, produkcji filmowej, ale także nabycia najważniejszych umiejętności, dotyczących posługiwania się kamerą, reżyserii, montażu czy pisania scenariuszy, by w ten sposób przysposabiać ich do wykonywania np. pracy asystenta reżysera.

Od br. możliwe jest również  na HGKZ otrzymanie stopnia Magistra Sztuki Filmowej dzięki partnerskiemu, krajowemu projektowi o nazwie  “Netzwerk Cinema CH”. Program magisterski reżyserii koncentruje się na dogłębnym przyglądaniu się formom filmowym, narracji, planowaniu scen i produkcji.

Program został zintegrowany w obrębie sieci szkół filmowych - instytucji partnerskich w kraju i za granicą, co służy wymianie wiedzy z dziedziny sztuki i różnorodnych nauk, a także mobilności i profesjonalizmowi studentów.

HOTEL BELGRAD/BELGRAD HOTEL, reż./dir.: Andrea Staka, 1998, 13'

Pamiętasz  kawał, który zawsze opowiadał Patak? Haso chce nauczyć małego Mujo jak pływać. Wrzucił go do Driny i krzyczy: „Płyń, mały Mujo, płyń!“ „Płyń szybciej, mały Mujo, szybciej!“ „Szybciej, mały Mujo, szybciej!“ „Szybciej, nie słyszysz?!“ PAUZA „Cholera.“

KOMPLEKS/DER KOMPLEX/THE COMPLEX, reż./dir.: Fabienne Boesch, 2002, 30'

Ponad osiemset osób wielu narodowości z różnych grup społecznych mieszka w Lochergut, w bloku w centrum Zurichu. Pochwała wielokulturowości, tolerancji i uroczego ekscentryzmu.

SJEKI VATCHS!, reż/dir.: Thomas Ott, 2001, 15'

Umierający księgarz znajduje się w pociągu, który powinien zabrać go do raju.

RUMIENIEC/BLUSH, reż./dir.:  Barbara Kucsar, 1999, 10'

Dworzec Główny w Zurichu: Ona jest z Berlina, on jest z Nowego Jorku. Ich oczy się spotykają, ale pociąg za chwilę odjeżdża....

CZEŚĆ MAYA/HOI MAYA/HI MAYA, reż./dir.: Claudia Lorenz, 2004, 12'

Pewnego dnia dwie starsze panie spotykają się niespodziewanie u fryzjera. Maya rozpoznaje Charlotte, Charlotte rozpoznaje Mayę. Ale Maya mówi: Nie znamy się. To nieoczekiwane spotkanie nie od razu zbliża je do siebie. Jednak wspomnienia ich wspólnej młodości powracają, a uczucia zaczynają na powrót rozkwitać.

RADOSNA WIELKANOC/FROHE OSTERN/HAPPY EASTER, reż./dir.: Ulrich Schaffner, 2005, 12'

Tom odwiedza rodziców ze swoją dziewczyną, by przekazać im ważną informację. Za sprawą ojca, który wyznacza mu kolejne zadania popołudnie kończy się jednak dość niespodziewanie...

 

REPLAY/POWTÓRKA, reż./dir.: Isabelle Favez, 1999, 4'

Film o potrzebie miłości. Dla autorki miłość jest tylko projekcją.